söndag 2 juni 2013

Jag tror jag behåller både grodan och gubben

Åren far iväg snabbare och snabbare, efter jul kommer våren
Snart går det så fort att jag inte ens hinner räkna åren
Det är helt otroligt att jag halva livet har levt, kanske mer
Snart blir jag väl rädd för vad jag en mörk natt i spegeln ser

Det är inte så att jag blir deprimerad över min saggiga hud
det är snarare så att jag vill som andra vara en snygg brud.
Nu sitter jag här mitt i livet och tänker lite tillbaka
kan man trots allt både äta och ha kvar sin kaka.

Kan livet vara som en saga och min gubbe är min prins
det kan vara så, i alla fall om man ser livet genom en lins.
I stället för att sitta här och rimma och filosofera
får jag väl gå ut och min groda både pussa och fotografera.

För så sant som det är sagt så är uttråkade människor tråkiga
och fruar som bara pussar små stengrodor kan inte göra gubbar bråkiga.
Tänk i alla fall om min fina stengroda med krona på
skulle på nåt märkigt sätt bli levande och en prinstitel få.

Vad skulle jag då göra med den fagra prinsen som kanske stod där i min damm
skulle jag bjuda på saft och kakor, i min ålder är unga pojkar bara lamm.
Jag tror att jag struntar i att pussa min trädgårdsgroda, då blir det inget tjall
jag nöjer mig med min vanliga gamla gubbe, han vet jag var jag har i alla fall.

Inga kommentarer: