onsdag 15 maj 2013

Min arm är för kort



Vi brukar få checkar på några kronor varja månad från ICA
det kan vara 25 eller 50 kronor, det räcker knappt till lite fika.
Nu var det inte det som var det roliga jag berätta ville
det här handlar om en mycket söt och rar liten kille.

Checken låg i fönsterkarmen, han frågade, -vad är detta för nåt?
Jag svarade att det är rena pengar som vi av ICA fått.
Jag fortsatte med mitt men sneglade lite på vad han gjorde,
han funderade länge, jag såg att han tänkte göra nåt han inte borde.

Han gömde försiktigt papperslappen i handen, vände och gick ut.
Pojken försvann in i gästrummet en stund men kom tillbaka till slut.
Han är dock en ärlig kille och berättade att han checken hade gömt
men var den var, det sa han med ett leende att det hade han glömt.

Nu kom morfar som inte hade häng på någonting av vad som pågått.
Jag sa att den lilla har nåt att berätta, nåt han gjort som han inte fått.
Morfar tittar på pojken och frågar leende, vad har du gjort?
Den nu ångerfulla killen med tårar i ögonen sa, -min arm är för kort.

Är din arm för kort, var det det du skulle berätta för mig,
det är väl inget att gråta över, den ser helt okej ut på dig.
Nu ville killen ställa allt till rätta och få morfar att förstå
varför han envisas med att berätta att hans armar var för små.

Han for med full fart in i gästrummet och pekade på sängen.
Där under längst in i hörnet släppte jag ner “pengen”.
Nu kan jag inte nå den, hur mycket jag än vill
jag har försökt och försökt men min arm räcker inte till.

Inga kommentarer: