fredag 17 maj 2013

Min genialitet är lysande



Det är tur man har en redig karl som är händig och kan det mesta.
När det blir något fel på våra grejor då är han smartare än de flesta.
Vi har haft fel på vår uteelektricitet och det brukar bli dyrt,
att måsta ringa en elektriker som kostar pengar känns lite pyrt.

Min gubbe har letat och letat och pillat och skruvat även där han inte får,
varenda aspekt av problemet har undersökts, det har tagit halva denna vår.
Jag har tagit problemet med jämnmod, det brukar lösa sig till slut
nu är det ljust ute nästan dygnet runt så jag blir inte mörkrädd när jag går ut.

Till slut har han måstat erkänna att den här gången går han bet,
han kan inte veta nåt om elektricitet som han helt enkelt inte vet.
Med nedslagen blick han sa att en elektriker måste kallas hit,
men han svor mellan sammanpressade läppar, jävla förbannade skit.

Jaja, svarar jag, vi får väl ta det från vårat underhållskonto,
ring elektrikern idag vi måste få det här gjort “pronto”.
Nu blev jag lite snål och brainstormade min egen hjärna
det ska väl inte vara så svårt att hitta den här pudelns kärna.

Aha, utbrast jag så högt att det nästan ekade i vårt stora hus,
jag hade en genial idé, så smart att det nästan kändes som ett rus.
Jag spurtade upprymt till vardagsrummets altandörr och drog undan en gardin,
det går inte att värdera den bild som någon hade kunnat få på mitt breda flin.

Bakom gardinen sitter givetvis den dubbelströmbrytare som jag vet sitter där
jag ryste när jag såg den, det kan väl inte vara så att problemet sitter här.
Mycket riktigt, jag löste mysteriet utan att betala ett öre för vår uteelektricitet
självklart ringde jag min händiga karl omedelbart för att glänsa med min genialitet.

Nu sitter jag här och gottar mig och solar mig i min egen glans,
jag har förträngt att inte ens jag kom ihåg att denna strömbrytaren fanns.
Det är något jag inte kommer att påminna min gubbe som nu lider av skam,
det här är en allt för bra hållhake som jag ska vårda och vid behov plocka fram.  

Inga kommentarer: