onsdag 15 maj 2013

Badwill blir goodwill



Företaget American Apparel har skjortor för både han och hon
men deras reklamkampanj har en smaklös sexistisk ton.
Medan killen framställs som en välklädd karl
får tjejen krypa runt med rumpan bar.



Hon har inte bara rumpan i vädret, hon står uppställd som en trofé
om det inte var så sorgligt och idiotiskt förnedrande så skulle jag le.
Kanske män tror att de med denna skjorta får en snygg tjej på spiselhyllan
men för att tro på den villfarelsen måste han vara riktigt på fyllan.
Företaget säger sig stå för modern jämlikhet
men i det här fallet går de nog sorgeligen bet.
Jag misstänker dock att det här är ett fall av listig “publik relation”
de är förmodligen bara ett sätt att skapa “sensation”.

De flesta skriker, -vad är det för framtid de vill skapa till våra barn
de cementerar gamla värderingar och binder barnen i könsrollernas garn.
De som står för den här reklamen ska hängas upp i närmsta tall
för allt som vi jämlika människor skapat försöker de få på fall.

Smarta reklammakare har skapat en upprörd stämning
men innan de gick ut med reklamen gjorde de säkert en riskbedömning.
De räknar med att bli anmälda och betala för sitt “misstag”
men i slutänden kalkylerar de med att ha vunnit på detta tilltag.

Företagets vinsthungriga ägare är inte ute efter att skapa sig en jämlikhetsgodwill
men när det gäller att hamna på allas läppar, då tänds ett leende och en cigarill.
Vi konsumenter med upprörda känslor som tycker att allt är “åt helvete” fel
vi göder bara ägarnas bankkonton och gör dem ännu rikare på deras utspel

Inga kommentarer: