måndag 6 maj 2013

En dotter med många talanger







Jag har en dotter så blid och rar, den försyntaste på denna jord
Det där var inte sant, hennes tunga kan leverera många vassa ord.
Nu var jag kanske hård för det mesta är hon snäll och sköter sitt.
Nu ljög jag igen av bara farten för hon lägger sig i allt, både ditt och mitt.

Ena stunden kan hon vara glad och på det bästa humör
men går någonting inte hennes väg så är det bra att ha yrket domtör.
Hon kan ryta som ett lejon eller spinna som katten
det beror på hur bra hon har sovit den senaste natten.

Man kan tro att jag tycker min dotter är jobbig och besvärlig
men det är just hennes ombytlighet som gör henne otrolig härlig.
Hon är vimsig och glömsk, det har hon efter sin mor
men hon ömmar för alla och hennes omtanke är stor.

Nu är hon snart här igen med barnbarnen så rara,
de ska sova över här inatt, det ska jag väl klara.
Jag är en mormor i mina bästa år, jag lider ingen nöd
och det där med att sova, det får jag göra när jag är död.



Inga kommentarer: