måndag 6 maj 2013

Invandrad skåning låter inte snön smälta under fötterna




En påg ifrån Skåne fick ögonen på en pärla
hon var från Älvsbyn, vad mer kan man begära.
Hon var fager som få, han blev kär där och då,
sen tog det inte länge innan bröllopet stå.


Vad ska jag nu göra, fast i en norrländskas garn,
det blir nog att skaffa sig snabbt ett par barn.
Villan är köpt men hunden får vara,
två katter, fru och barn räcker i min familjeskara.

Det här gick ju fort jag är redan en välbetald snubbe,
men har alltid tid med svärfar bastubad öl och nubbe.
Alla tycker om mig, jag är en riktig svärmorsdröm,
men blir jag trampad på tån, kan jag bli rätt öm.

Nu trodde denna skåning han skulle få stå för fiolen,
men han upptäckte snabbt att frugan aldrig bär kjolen.
Om någon bestämmer så är det min min dotter,
och ska det bli middag, ta själv fram karotter.

Denna utsocknes kille har talets gåva
han kommer att gå “places”, det kan jag lova.
Han pratar och pratar om finfina grejer,
men jag är inte allltid så säker att alla förstår vad han säger.

Inga kommentarer: