lördag 25 maj 2013

Min lilla arbetsmyra




Tiden går med stormsteg, de arbetsföra dagarna är dyra
Tur då att man har en make som är som en arbetsmyra
I alla fall försöker jag intala mig att han har sina mål klara
men han är nu så funtad att det ofta heter: Jag ska bara....

I går skulle vi tillsammans grunda min stuga som ska bli röd
men efter en kväll med bastubad och whisky var gubben rätt död.
Här ska det inte vilas på lagrarna hojtar jag med hög och myndig stämma
upp och hoppa annars tar jag en nötknäppare att dina nötter med klämma.

Bada bastu och dricka whisky får du göra allt vad du vill och orkar
men jag kommer bulta dig ur sängen nästa morgon så räkna dina korkar
Nu har jag som ni ser fått ut honom till stugan med penseln i burken,
han ser ut att hålla fast sig i stugan och känner sig nog rätt urken.

Med solglasögonen på näsan han försöker mildra gårdagens efterräkningar
han hostar och harklar sig ibland, det är nog inte långt till lite kräkningar.
Nu är det tur att att gubben är en snäll och medgörlig karaktär
och det är väl därför jag trots lite gnällande håller honom väldigt kär.

Inga kommentarer: